Firemní etiketa

Jsi nervózní z prvního dne v nové práci? Nevíš, jak je to s tykáním na pracovišti? Máš problém vybrat vhodné oblečení? Připravili jsme pro tebe pár základních pravidel firemní etikety, které ti pomohou úspěšně vstoupit na trh práce.

Jak se správně chovat na pracovišti

Tykání a vykání

Pokud je ve firmě zvykem tykání, oznámí ti to během prvního dne náborář nebo tvůj nový šéf. Menší firmy a startupy si většinou na přílišnou formálnost nepotrpí, ale ve větších korporacích či státní sféře je vykání běžné. Ať už nastupuješ do jakéhokoli pracovního prostředí, nadřízený vždy nabízí tykání jako první. Mezi kolegy platí klasická pravidla, tedy že tykání nabízí žena muži a starší mladšímu.

Zdvořilost a slušnost

Pamatuj na slušné vychování. Vždy jasně a zřetelně pozdrav, mladší zdraví jako první. Vzpomeň si, co se ti v dětství snažili rodiče vtlouct to hlavy a říkej „prosím“ a „děkuji“. Před vstupem do zasedací místnosti či kanceláře zaklepej, osobní telefonáty si vyřeš mimo společné pracovní prostory. Další velmi důležitou součástí korektní firemní etikety je správné vyjadřování a mluva. Nemusíš od rána do večera používat jen spisovnou češtinu, ale dej si pozor na sprostá slova, vulgarity, a především pak na sexistické nebo rasistické poznámky. Jde o zcela nevhodné chování, které by ti mohlo zavařit na pár nepříjemných chvilek a postihy ze strany HR.

Jízda výtahem

Při jízdě výtahem platí pár základních pravidel. Počkej, než všichni vystoupí a při nástupu dej přednost služebně výš postaveným kolegům. Pozdrav při nástupu i výstupu, ale nepokoušej se o nucený pokec ani oční kontakt s cizími lidmi. Pokud jedeš ve výtahu s kolegy, můžeš pokračovat v konverzaci, ale hlasité výjevy a přehnané gestikulace si nech na doma. V neposlední řadě se necpi do plného výtahu, raději s úsměvem oznam, že si počkáš na další. Těch pár minut navíc vydržíš.

Pozor na familiárnost

Přílišná důvěrnost a sdílení intimních detailů z osobního života na pracoviště nepatří. A to i přesto, že máš s některými kolegy přátelský vztah a potkáváte se i mimo práci. Příběhy ze společných víkendových večírků a vztahovou poradnu si nechej do kavárny či hospody a v práci omez osobní témata na minimum. Stejně tak zapomeň na drbání kolegů či šéfa. Je to neprofesionální a může to ohrozit tvou pozici ve firmě.

Džíny nebo kostýmek?

Na dress code je dobré se poptat ještě před nástupem do práce. Každý personalista ti rád řekne více informací k firemním pravidlům a zvyklostem. Ve většině malých společností a startupů ti bude stačit smart casual šatník, tedy méně formální a elegantní oblečení. V korporátech, nadnárodních společnostech a státní sféře sáhni po formálnějších outfitech, případně doplň výbavu o pár obleků či kostýmků. Více o dress codech se dočteš v našem malém průvodci.

Autor
Tereza Gladišová
Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuju, vysedávám s kamarády v kavárně, nebo trénuju na maraton. Který stejně nikdy neuběhnu.